Global Security Training heeft een aantal vragen gesteld aan een maritieme beveiliger om een beter beeld te creëren voor personen die geïnteresseerd zijn om te gaan werken in de Maritieme Beveiliging. Voor zijn veiligheid blijft zijn identiteit anoniem.

Waarom ben je gaan werken in de maritieme beveiliging?

Ik wilde graag meer verdienen dan bij defensie en wilde een nieuw avontuur. In 2011 was dit een mooie kans en heb hem toen met beide handen gegrepen. Daarnaast hou ik van reizen en werken in kleine teams.

Hoe is het om aan boord te werken als maritieme beveiliger? 

Heel anders dan op land. Je betreedt echt iemand zijn huis en domein en dat moet je altijd doen met een bepaald respect. Het is ook best vermoeiend om op schepen te werken, zeker als het slecht weer is. Je lichaam is zichzelf constant aan het stabiliseren. De sfeer op een schip is wel goed en het zijn bijna altijd hele aardige en gastvrije mensen. Het is beveiliging technisch gezien wel een uitdaging om een groot schip zo goed mogelijk te “hardenen” en je bent totaal op jezelf en je team aangewezen. Dit word je snel duidelijk, als je midden op de oceaan vaart zonder land of schepen in de buurt. Het vereist een sterke geest.

Hoelang ben je gemiddeld weg van huis als maritieme beveiliger?

Van 2011 tot 2014 verschilde het enorm, van 10 dagen tot 3 maanden. Nu zijn het veelal contracten van 3 maanden met een vast maandtarief. Sommige bedrijven betalen trouwens nog wel per dag.

Welke kosten worden vergoedt?

Eigenlijk alles. Van je vlucht, hotel, voeding en het bedrijfsshirt  tot de ongevallen verzekering die ook dekt als je door een incident om het leven komt. De enige kosten die je hebt als maritieme beveiliger zijn de certificaten en documenten die jaarlijks vernieuwd moeten worden, zoals de: drugstest, alcoholtest, VOG, maritime firearms competency (niet bij alle bedrijven) en evt. opleidingen die na 3 jaar vernieuwd moeten worden zoals de FPOSI. Zorg wel dat je bij gerenommeerde maritieme beveiligingsbedrijven solliciteert die ook het bovenstaande vergoedden. Er zijn ook bedrijven die je alles laten voorschieten, en dan uiteindelijk niks betalen, zelfs je salaris niet.

Welke trainingen zijn goed om te volgen?

Ik raadt aan om te kijken naar wat er bij gerenommeerde maritieme beveiligingsbedrijven op hun website staat. Over het algemeen is dat MSO level 3, SSO of PDSD, STCW’10, maritime firearms competency en een medische cursus zoals een FPOSI. Dit zijn de opleidingen en certificaten die worden afgegeven tijdens de Maritime Security Operative Opleiding. Vaak heb je een voordeel als je beter bent opgeleid dan andere sollicitanten. Bijvoorbeeld een MIRA is een zeer goede aanvulling op je opleidingen. Ook een Engels cursus is verstandig om aan te tonen dat je niveau van Engels goed is, dit word ook verwacht van Oil majors zoals Exxon en Shell. Als je geïnteresseerd bent in maritieme opleidingen kun je ook altijd nog een VHF of radar opleiding doen.

Welke landen ben je tot nu toe al geweest als maritieme beveiliger?

De landen die ik in de afgelopen 5 jaar heb aangedaan voor mijn werk als maritieme beveiliger zijn: Malta, Egypte, Sri Lanka, Oman, Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Tanzania, Mozambique, Kenia, Zuid-Afrika, Comoren, Mauritius, Seychellen, Djibouti en India.

Heb je weleens in een spannende situatie gezeten?

In 2011 waren er zeker spannende momenten, waarin we vrij vaak zijn benaderd door skiffs, maar aanwezigheid was genoeg om het niet te laten escaleren. Wel zorg je er uiteraard voor dat je team klaar is voor het geval dat je wel moet reageren. het grootste gedeelte van je werk bestaat uit goede voorbereiding en ervoor zorgen dat de kapitein en crew zonder zorgen door het gebied durven te varen.

Wat is er leuk aan jouw baan in de maritieme beveiliging?

Het ontmoeten van mensen van allerlei achtergronden en nationaliteiten, de mooie uitzichten en landen, het werken in een klein team en een grote verantwoordelijkheid dragen. Het in de praktijk brengen van al je kennis en vaardigheden en ervoor zorgen dat je elke dag het verschil maakt in een onveilige omgeving.

Heb je nog adviezen om werkzaam te worden in de maritieme beveiliging?

Solliciteer bij de goede bedrijven, netwerk op Facebook, LinkedIn en operator forums. Doe goede opleidingen met de juiste accreditaties, ook tijdens deze opleidingen kun je goed netwerken. Investeer in een goed CV en een goede motivatiebrief. Blijf alle bedrijven maandelijks aanschrijven en verwacht geen hoge salarissen meer als maritieme beveiliger. Lever soms in op salaris voor ervaring, zodat je in ieder geval je CV kunt opbouwen.

GST NEWSLETTER
Subscribe to stay informed!

GST NEWSLETTER

Subscribe to stay informed!

Je bent succesvol ingeschreven